Project Description

DE NEUS

De Neus van Nikolai Gogol is een van de meest humoristische korte verhalen uit de wereldliteratuur. Het boek geeft op briljante wijze de absurditeit en de ambiguïteit van zowel de politiek als de sociale structuren binnen een maatschappij weer. Regisseur Ada Ozdogan haakt daar op in en maakt De Neus tot een hedendaags stuk over het aanmeten van een identiteit en de sociale druk die ons allen ten deel valt.

Het kan zomaar gebeuren. Staatsdienaar Kowaljow wordt op een kwade ochtend wakker en wil het puistje dat de avond ervoor op zijn neus was opgekomen controleren. Dan ontdekt hij dat daar waar ooit zijn neus zat, zich nu een volkomen gladde plek bevindt. Zijn neus is verdwenen. Hoe kan hij nu nog mensen onder ogen komen? Kowaljow gaat op zoek naar zijn neus. Na een schaamtevol bezoek aan een koffietentje, stopt er ineens een koets waar zijn neus uitstapt. Zijn neus draagt een met goud bestikt uniform, een zeemleren pantalon en een degen. Aan zijn gepluimde hoed is te zien dat hij zichzelf de rang van staatsraad heeft aangemeten, een tamelijk hoge rang. Na hulp te hebben gezocht bij de politie, de media en bij de dokter, geeft Kowaljow het op. En dan opeens vindt zijn neus de weg naar zijn gezicht terug. Alles is weer zoals het was. Zelfs het puistje zit er nog.

Gogol verzucht op de laatste pagina van het verhaal dat “de mensen kunnen zeggen wat ze willen, maar dergelijke geschiedenissen doen zich voor, niet zo dikwijls, maar gebeuren kunnen ze.” Met dit in het achterhoofd daagt Ozdogan haar publiek uit verder te kijken en zich te verplaatsen in situaties, mensen en houdingen die buiten de norm vallen.

Deze voorstelling was te zien in Podium Mozaïek tijdens het Nieuwe Makers Festival RRReuring 2018, waar talentvolle, jonge theatermakers nieuw of bestaand werk presenteren. De voorstelling is gemaakt in het kader van een vormonderzoek voor het nieuwe makers traject van Fonds Podiumkunsten. Ada Ozdogan heeft deze subsidie voor beginnende talentvolle makers ontvangen en zal gedurende twee jaar aan voorstellingen werken bij Theater RAST.

  • Regie: Ada Ozdogan
  • Spel: David van Uuden, Mirthe Labree en Sophie Höppener

Recensie

Theaterkrant ★★★★

“Het is vooral dat we via de ander kijken naar onszelf, dát is de strekking van Ozdogans regie.”

Lees de volledige recensie van Theaterkrant hier.

Scenefoto’s door Esther van der Heijden