Project Description

Dubbelgangers 

Een melodrama over de vrijheidsstrijd van verlamde mensen

 Het is twaalf uur ’s nachts. Een vrouw, we noemen haar Judith, geeft een feest voor haar man. Zijn vrienden roken, zijn vaste actrice danst. De vrouw, Judith, sluipt haar huis uit, haar filmische veranda op. Ze klemt zich vast aan de balustrade. Ze zucht, slaat haar dikke wimpers op, de zilte zeewind laat haar haren wapperen in de mooiste epische slomo. Ze kijkt uit over een baai. Lichtjes van schepen flikkeren in de nacht, het gitzwarte water reflecteert sterren. Het is idyllisch, ja. Wanneer het licht van de vuurtoren in de verte haar verlicht, neemt ze een besluit. Ze wil alleen zijn. Ze zal weg gaan bij haar man en alleen zijn. Ze weet niet waarom, ze heeft er geen verklaring voor. Maar ze heeft het idee dat ze voor vrijheid haar redelijkheid opzij moet zetten. Ze is, vastberaden.


Dubbelgangers
toont het geweld waarmee de mens zijn instincten en driften onderdrukt. Met ratio denkt de mens zich gedistantieerd te hebben van dieren. Ratio is onze verlossing. We hebben er de beschaving mee gecreëerd, de morele normen. Maar de mens is eenzaam, gevangen in zijn eigen web van morele wetten. We komen zover van onze primaire impulsen af te staan, dat we een grote eenzaamheid creëren ten opzichte van het leven dat we leiden. Als de mens zijn diepste dierlijkste identiteit niet erkent, hoe maakt hij dan nog echt contact met de ander? Is het domste wat de mens ooit heeft kunnen doen, te slim te worden om nog lief te kunnen hebben?

In een schrijnend melodrama laten schrijver Eva Jansen Manenschijn en regisseur Ada Ozdogan zien hoe de samenleving een propaganda voert voor het gemaskerd bal waarin iedereen zijn eigen identiteit moet construeren en zelfs bewaken. Gedreven door een gedeelde affiniteit met het absurde bevragen zij wat de belofte van de maakbare mens ons eigenlijk heeft opgeleverd.

Dubbelgangers. Een anti-epos.

‘De razend intelligente regie geeft de tekst in Dubbelgangers vleugels. Ada Ozdogan zet met haar riskante stijlkeuze een eindeloos boeiend schouwspel over de male gaze, identiteit, vrijheid, romantiek en liefde neer’ – Theaterkrant

Over Niemandsland van Eva Jansen Manenschijn:
‘Beste nieuwe tekst 2017’ – Theaterkrant

Over De Rode Klauw van Ada Ozdogan:
‘Een onvergetelijke voorstelling.’ – NRC, ★★★★

  

Concept & Tekst: Eva Jansen Manenschijn
Concept, Regie & Toneelbeeld: Ada Ozdogan
Spel: Judith van den Berg, David van Uuden, Nadia Babke
Geluidontwerp: Marijn Brussaard
Productie leider: Art Support BV Theaterproductiebureau
Productie: Theater Rast
Artistieke begeleiding: Şaban Ol
Grafische Vormgeving: Tjade Bouma

Mede mogelijk gemaakt door: Lira Fonds | Amsterdams Fonds voor de Kunsten | Fonds Podiumkunsten